We vinden een goede, bijna vriendschappelijke relatie met klanten belangrijk. We zijn open, eerlijk en zetten graag een stap extra. En soms vragen we hen om een gunst. Om iets over onze samenwerking te vertellen bijvoorbeeld.
Deze keer is Madelon van Casteren aan het woord. Ze is bij Ferross Staalbouw niet alleen HR-adviseur, maar organiseert ook de opleidingen op het gebied van kwaliteit, arbo en milieu (KAM). Wij vragen, zij antwoordt.
Madelon, kun je allereerst wat meer over Ferross vertellen?
“Maar natuurlijk. We zijn bouwer van complexe staalconstructies voor de utiliteitsbouw, industriebouw, infra, civiele techniek en offshore. Hiervoor hebben we alles in huis: van engineering en productie tot en met conservering en montage. Tot zes jaar geleden heette het bedrijf Nelissen van Gerwen.”
Waar zien we jullie werk terug?
“Op heel veel plekken over de hele wereld. Aansprekende projecten zijn bijvoorbeeld de botanische kassen in Keulen, een parkeergarage in Amsterdam en een brugdeel in Londen. Het liefst werken we aan complexe projecten, waar anderen zich niet zo snel aan wagen. Dat doen we al jaren met vijftig tot zestig medewerkers.”
“Een veilige werkplek en opleidingen zijn heel belangrijk”
Wat is het doel op KAM-gebied?
“We willen alles goed geregeld hebben. Daarbij zijn een veilige werkplek en opleidingen heel belangrijk.”
Hoe helpen wij je hierbij?
“Jullie verzorgen de opleidingen Bedrijfshulpverlener, Veilig Werken met de Heftruck en Zijlader en Veilig Verplaatsen van Lasten. Zeker die laatste komt veel aan bod, want al onze productiemedewerkers werken met hijskranen en bovenloopkranen. En ik hoef vast niet uit te leggen dat dit met enorme stalen onderdelen niet fout mag gaan. Ook begeleiden jullie ons bij certificeringen en audits.”
Kun je onze opleidingen in een paar woorden omschrijven?
“Jazeker. Deze zijn super praktijkgericht: ze vinden plaatsen in onze hallen, en met onze producten.”
Wat doen jullie om de informatie top of mind te houden?
“We instrueren onze mensen periodiek met toolboxen van Online Training. Daar ben ik heel blij mee, want voorheen was ik veel tijd kwijt aan het bijhouden van lijsten en de administratie. Nu gaat alles automatisch. Maar, we doen dit wel op z’n Ferross.”
Leg eens uit.
“We merkten dat het niet goed werkte als collega’s de toolboxen zelf en in hun eigen tijd moesten volgen. Daarom krijgen ze de instructies vier keer per jaar in de kantine, met z’n allen. En dan maken ze meteen de toets op de telefoon. Zo is er een betere informatieoverdracht, meer draagvlak en zijn meteen alle toetsen afgerond. Dat is voor iedereen beter.”
“Het contact is goed: de lijntjes zijn kort
en Stefan en Heidi denken altijd mee”
Onze Stefan komt geregeld bij jullie. Hoe ziet zijn rol eruit?
“Hij helpt ons met het uitvoeren van de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E), en begeleidt ons bij alle certificeringen. Dat gaat om VCA**, ISO9001, ISO14001, Veiligheidsladder (SCL). Het fijne is dat hij ons bedrijf en alle risico’s ondertussen goed kent en veel kennis en ervaring met zich meebrengt. Ook is het contact met Stefan en Heidi, met wie ik de opleidingen organiseer, goed: de lijntjes zijn kort en ze denken altijd mee.”
Wat levert dat op?
“Het zorgt ervoor dat alle werkprocessen op orde zijn en dat we voldoen aan alle regels en wetten. En ook hierbij geldt: we doen het op de manier die bij ons past. Zo was een hijsopleiding voorheen niet wettelijk verplicht, maar bij ons wel. We willen namelijk dat alle medewerkers ’s avonds veilig thuis aan de piepers zitten. Dat hoort bij goed werkgeverschap.”
Hoe zou je tot slot onze samenwerking typeren?
“Het voelt als een partnerschap. Wij willen het beste voor onze klanten, bij jullie is dat hetzelfde. Alles is dan ook goed geregeld. En als ik een vraag heb, word ik meteen geholpen. Gaat het over een opleiding? Dan heeft Heidi maar een half woord nodig. Voorlopig gaan we dus lekker zo door!”